Висок разход на гориво – къде да търсим проблемите

0

А ето и кои са най-честите виновници:

Лоши шофьорски навици

Това е най-често срещаният проблем при всички шофьори, оплакващи се от висок разход на гориво. Агресивното шофиране и рязкото потегляне в задръстване са враг номер 1. Научете се да тръгвате плавно и значително ще увеличите изминатите километри.

Излишен багаж

Допълнителното тегло в багажника означава допълнително консумирано гориво. Извадете всичко ненужно!

Меки гуми

Разходът на гориво се определя основно от търкалянето на гумите в/у пътната настилка. Колкото по-голяма е контактната площ с платното, толкова по-голямо е съпротивлението. Така както широките и големи гуми вдигат разхода на гориво, така и меките такива също. Колкото по-меки са гумите ви, толкова повече увеличавате контактната площ. На колонката при шофьорската врата или на капачката за гориво ще намерите информация за необходимото налягане в колелата. Винаги дръжте гумите си напомпани при препоръчителното налягане и ги проверявайте поне веднъж месечно!

Грешен вискозитет на маслото на мотора

Съвременните двигатели работят с вискозитети 5w20 или 5w30, а някои дори и 0w20. Тези масла подобряват триенето при ниските зимни температури и така намаляват разхода на гориво. Ако използвате масло с по-висок визкозитет от предписания от производителя, то рискувате увеличение на разхода на гориво с 5 до 10%.

Дефектен термостат на мотора

Термостатът определя работната температура на двигателя и има ролята да осигури бързото му и ефективно затопляне. Когато двигателят е студен, термостатът стои затворен като така осигурява циркулацията на антифриз в малкия кръг около мотора и трябва да остане така до пълното му загряване. В случай, че това не се случва, охладителната течност ще се насочи към големия кръг (външния радиатор) и така ще възпрепятства достигането до работна температура. А това означава висок разход на гориво!

Има начин сами да тествате изправността на термостата. Ето как: 1. слезте сутринта при автомобила (трябва да е напълно изстинал през нощта), запалето мотора и оставете да работи намясто 2. отворете капака на двигателя и локализирайте горния дебел маркуч, който влиза в охладителния радиатор 3. хванете го с ръка и дръжте така 4. ако след 5 минути работа усетите затопляне на ръката си, то термостатът на колата ви е гарантирано за смяна. При автомобилите с газова уредба ще се увеличи времето за превключване от бензин на газ.

До тук изброихме само част от по-малките проблеми, с които и сами може да се справите. В следващите редове ще прочетете за онези от тях, които може да установите само с помощта на опитен диагностик!

Дефект в Ламбда сондата | O2 кислороден сензор

Ламбда сондата следи гориво-въздушната смес след горивния процес. Нейната основа роля е да подава информация на ECU-то (компютъра на колата) за това дали смесите са богати на гориво или бедни. На база тези данни компютърът пресмята дали да увеличи горивото или да го намали. Както става ясно до тук неизправният кислороден сензор може значително да увеличи консумираното гориво както и да влоши работата на мотора. В 99% от случаите лампата за проверка на двигателя Check Engine няма да светне, защото на практика сондата работи, но подава грешни данни. Производителите на автомобили споделят, че животът на ламбда сондата е 80 до 100 000 км., след което се изисква замяна.

Пропуск в смукателните колектори

Подобно на ламбда сондата друг сензор следи за постъпващия в двигателя въздух. Това е дебитомерът или вакумният датчик (MAF, MAP сензор) или и двете заедно (много рядко, само при високия клас автомобили). Ако в мотора влиза въздух след някой от тези сензори, гориво-въздушната смес става бедна, което се отчита от ламбда сондата, а тя на свой ред (както обяснихме по-горе) ще подаде информация на компютъра да увеличи горивото. Често проблемът, за влизащ въздух в двигателя след дебитомера, е в изгнили вакуумни маркучета и/или спукани въздуховоди. В този случай отново няма да имате индикация на таблото.

Engine misfires | прекъсване в работата на мотора

Misfire – неосъществено запалване. Проблемът тук се явява в запалителната система на автомобила – свещи, кабели, бобини и в много редки случаи в запушени инжектори. При появата на misfire (в този случай лампата на таблото ще светне Check Engine) ще усетите значително увеличение в разхода на гориво и влошаване работата на мотора. Да не говорим, че ако не отстраните проблема на време може да повредите още куп други компоненти, които ще ви излезнат адски солено. В 99% от случаите при записана грешка misfire проблемът се оказва комплексен и изисква диагностичен тест от опитен механик.

Когато забележите висок разход на гориво не чакайте това да се превърне в по-голям проблем. Ние  от Diaguna.bg можем да ви осигурим опитен диагностик на много приемлива цена. За повече информация посетете тази тема -> Автомобилна Компютърна Диагностика

Вашият коментар