EGR – що е то и какви проблеми създава?

0

Exhaust Gas Recirculation Valve:

Каква роля изпълнява

Ролята на EGR клапана е да намали азотните окиси (наричани още NOx), които са един от основните замърсители на въздуха. За първи път EGR система е интегрирана в автомобил през 1973 г. Днес, такива системи имат 97% от автомобилите.

Защо EGR?

До момента, в който EGR клапана работи както трябва, не се забелязва промяна в работата на двигателя. В случай, че системата не функционира правилно, тя може да предизвика следните проблеми – детонации (прекъсвания), нестабилен празен ход, трудно палене, повишено ниво на NOx (азотни окиси), дори натрупване на въглеводород по изпускателната система.

Как работи?

Системата за рециркулация на изгорелите газове (EGR) изполва клапан, който пропуска част от изгорелите газове обратно във всмукателните колектори за допълнително изгаряне. Средно, процентът варира между 6% и 10%. По този начин предизвиква, образно казано, „охлаждащ ефект“ в горивната камера и  регулира температурата на горене под 1500 градуса по Целзии. Така нивата на азотен оксид (NOx) намаляват значително.

Количеството на върнати изгорели газове трябва да бъде прецизно дозирано, в противен случай може да се получи обратния ефект „на охлаждане“ или да довете до други проблеми, свързани с правилното функциониране на двигателя с вътрешно горене.

Видове EGR клапани

  • Вакуумно регулирани

В началото, системата за рециркулация на изгорелите газова, се е регулирала от товара на мотора. При атмосферните двигатели „товарът“ се измерва във вакуум в смукателните колектори.

  • Електронно регулирани

Съвременните EGR клапани са електронно регулирани. Това гарантира прецизното дозиране на изгорели газове и по-точно контролът на замърсяване с въглеродни оксиди.

Не всички автомобили, обаче, имат система за рециркулация на изгорелите газове. Някои мотори са толкова добре конструирани, че на практика не им трябва. Такива двигатели са VVT (Variable Valve Timing) – основно японските и някои други. Чрез системата за променливо газо-разпределение (VVTi) се постига същия ефект както при EGR, тъй като температурата на изгорелите газове се контролира от тайминга на валовете, които могат да „задържат“ част от изгорелите газове за следващия такт. 

Често срещани проблеми при EGR

  • Чести детонации

Получават се, когато клапанът за рециркулация на изгорелите газове е задръстен или умишлено запушен. Температурата в горивната камера расте и при по-износени двигатели е по-осезаемо.

  • Нестабилен празен и/или misfiring

EGR клапанът не се затваря, „вкарва“ прекалено голямо количество от изгорелите газове във всмукателните колектори и „дави“ мотора.

  • Трудно палене

EGR-ът е „забил“ в отворено положение за постоянно. При стартиране нарушава нивото на вакуум в колекторите и „обърква“ гориво-въздушните смеси.

Диагностика на проблемите

Проблемите, свързани със системата за рециркулация на изгорелите газове, могат да бъдат тествани само с професионална диагностична апаратура. Освен ако автомобилът ви не е произведен преди 1990 г. Но тъй като на тези коли не останаха „живи съученици“ по нашите улици, ще говорим само за електронно управляваните EGR.

В случай на дефект в системата за рециркулация на изгорелите газове компютърът на автомобила ще запише грешка в паметта си. Най-често срещаните грешки при колите с OBD II са от P0400 до P0409, като цифрата от 0 до 9 в края индикира къде точно се корени проблемът. Дали газовете са недостатъчни, дали са в повече, дали управлението на EGR клапана се е скапало и прочее. В този ред на мисли ви съветваме да се консултирате с професионален  автомобилен диагностик.

Сигурни сме, че в момента в главата ви се върти следното: „EGR ли? Ще ми прави проблеми? Направо го махам!“. Въпреки, че ние от Diaguna.bg предлагаме БЕЗОПАСНО софтуерно премахване на EGR , то е добре първо да се консултирате с нас дали наистина е добра идея да го направите.

За целта може да използвате готовата ни форма за контакт и да се свържете с нас!

Вашият коментар